ETAP 1. Rozpoczynając cykl warsztatów Facefitness – Autoterapii Twarzy, zachęcamy do kontynuacji ćwiczeń i automasażu twarzy i szyi w domu.

Zachęcamy do zapoznania się z wywiadem z Mają Koprowską,
naszą terapeutką i instruktorką tej metody,
aby dowiedzieć się, czym jest Facefitness? > Kliknij i sprawdź! <

Jak już niektórzy pewnie wiedzą,  na młody i atrakcyjny wygląd twarzy wpływa stan wszystkich tkanek, które znajdują się pod skórą: mięśni, tkanki tłuszczowej i kostnej,krążenie krwi i limfy w obrębie głowy oraz stan całego organizmu. Jak zatem samodzielnie zadbać o te tkanki, aby cieszyć się nieskazitelną cerą, jędrną skórą bez zmarszczek i młodym owalem twarzy? Podpowiemy Wam w najbliższym cyklu edukacyjnym, jak w kilku prostych krokach zadbać o twarz w domu.

Poznaj najważniejsze zasady, o które warto zadbać, aby skóra twarzy pozostała w dobrej kondycji:

  1. Unikaj stresu, wprowadź techniki relaksacyjne i zadbaj o długi sen. Nadmiar stresu może przyczynić się do nadmiernego wydzielania kortyzolu (hormonu stresu), który wpływa niszcząco na skórę i pogłębia istniejące już stany zapalne.
  2. Pij dużo wody, minimum 2 litry dziennie. Prawidłowe nawodnienie organizmu jest ważna dla cery i oczyszczania organizmu.
  3. Dbaj o prawidłową pozycję ciała. Staraj się nie przebywać za długo w jednej pozycji, nie garb się i nie siedź za długo z pochyloną głową. Długotrwała wymuszona pozycja ciała może doprowadzić do przykurczu mięśni barków, karku i klatki piersiowej, a to wpływa niekorzystnie na tkanki mięśni obszaru głowy i szyi, a przez to na stan cery i powstawanie zmarszczek.
  4. Przyglądaj się swoim nawykom. Staraj się nie wykonywać czynności jednostronnie, takich jak: gryzienie, rozmawianie przez telefon, spanie na jednym boku. Postaraj się rozłożyć te czynności na obydwie strony.
  5. Ćwicz. Staraj się jak najwięcej poruszać i gimnastykować całe ciało. Dla wyglądu twarzy najważniejsze będą ćwiczenia rozciągające całe ciało. Możesz ćwiczyć jogę, pilates lub robić inne ćwiczenia rozciągające. Rozciągaj klatkę piersiową. Jeśli masz piłkę do ćwiczeń, kładź się na niej dla rozciągnięcia klatki piersiowej przynajmniej raz dziennie.
  6. Jak najczęściej staraj się rozruszać szyję, robiąc ruchy obrotowe całej głowy, skłony głowy w przód i w tył oraz na boki (jeśli masz problemy z odcinkiem szyjnym, rób to bardzo ostrożnie). Unieś ramiona jak najwyżej, napnij mięśnie, przytrzymaj, a potem rozluźnij. Powtarzaj kilka razy.
  7. Stosuj automasaż całego ciała, zwłaszcza okolic szyi i barków. Możesz to robić samodzielnie, oklepując i ugniatając barki i szyję oraz okolice obojczyków lub poprosić domowników o pomoc.

ETAP 2. Dziś opowiemy o różnych sposobach pobudzania krążenia w obszarze twarzy. Jeśli chcemy mieć rozświetloną i dobrze odżywioną cerę, sprawne krążenie krwi i limfy jest bardzo istotne. Krew przenosi substancje odżywcze do komórek, w tym do mięśni i skóry, a limfa bierze udział w procesach detoksykacji. Przedstawimy zatem kilka prostych kroków dla pobudzenia mikrokrążenia w obszarze głowy.

 

1.Zadbaj o rozluźnianie napięć mięśni w obszarze głowy i szyi. Napięte mięśnie w tych obszarach blokują przepływ limfy, przez co cera staje się zanieczyszczona i ziemista.

2.Masuj barki i szyję, aby nie dopuścić do przykurczów mięśni. Możesz masować samodzielnie, lub poprosić domowników o pomoc. Najprostszym sposobem jest ugniatanie i oklepywanie barków kantem dłoni.

3.Po przebudzeniu przemywaj twarz przez około minutę lodowatą wodą. Jeśli nie masz problemów z zatokami i naczynkami, możesz przez chwilę pomasować twarz kostką lodu. Powtarzaj to rano i wieczorem.

4.Kilkakrotnie w ciągu dnia opukuj twarz i głowę koniuszkami palców, opukuj mocno, starając się przy tym zachować luźne dłonie. Zacznij od potylicy, przechodząc przez całą głowę, aż do czoła, następnie opukuj czoło i całą twarz, stopniowo przechodząc w dół. Powtórz to kilka razy.

5.Jeśli masz narzędzia do automasażu twarzy lub bańki chińskie, używaj ich codziennie. Może to być kamienny roller, wałek igłowy Lyapko, piłeczki – jeżyki do rehabilitacji, płytka gua-sha lub punktowe masażery z kulką. Masuj zawsze oczyszczoną skórę, możesz nałożyć olejek odżywczy lub krem. Olejek zawsze powinien być nierafinowany i z pierwszego tłoczenia.

6.Jeśli nie masz problemów z cerą naczyniową oraz nie posiadasz żadnych narzędzi do automasażu, możesz zastosować oszczypywanie skóry: palcem wskazującym i kciukiem złap fragment skóry z tkanką mięśniową, uciśnij i szybko puść. Rób to mocno i dynamicznie, oburącz. Możesz zacząć od szyi w okolicy obojczyków i stopniowo przechodzić aż do czoła. Powtórz trzy razy.

7.Jeśli jesteś uczestnikiem naszego cyklu warsztatów autoterapii twarzy i znasz techniki automasażu twarzy, stosuj autodrenaż limfatyczny przynajmniej 3 razy w tygodniu, najlepiej wieczorem. Dzięki temu obudzisz się rano z wypoczętą twarzą.

8.Ćwicz mięśnie twarzy. Jeśli nie korzystałaś jeszcze z naszych kursów Face Fitness Autoterapii Twarzy, skorzystaj z porad, które zamieścimy w kolejnych częściach cyklu.

9.Kiedy pobudzisz krążenie w obszarze twarzy i szyi, staraj się nie nakładać makijażu. Często spryskuj twarz naturalnym hydrolatem, nakładaj wysokiej jakości maseczki, np. w płachcie. Wszystkie kosmetyki nałożone po masażu twarzy wchłaniają się o wiele bardziej, zadbaj więc o stosowanie dobrej jakości preparatów.

 

ETAP 3. Akupresura twarzy w Facefitness

Kolejnym etapem Face fitness – Autoterapii twarzy jest akupresura. Masaż refleksologiczny znany jest od tysięcy lat. Poprzez pracę na konkretnych strefach twarzy: uciskanie lub opukiwanie punktów – pobudzamy sąsiadujące z nimi organy wewnętrzne i wpływamy na układ nerwowy, którego zakończenia tworzą tzw. punkty refleksoryczne, aktywowane podczas masażu. Taka metoda pomoże nam: zniwelować bóle głowy, nadmierne napięcie stawu skroniowo-żuchwowego, poprawi krążenie krwi w obszarze głowy, rozluźni napięcia mięśniowe w obrębie twarzy. Są to tzw. „punkty piękna”.

  • Przygotuj kartę z opisem punktów, ważne jest aby „trafić” w średnicę około 1 cm obszaru danego punktu, jest tu wskazana pewna precyzja.
  • Zaczynaj zawsze od szczytu czoła, stopniowo przechodząc w dół. Opukuj każdy punkt przez minutę palcem wskazującym lub środkowym.
  • Jeśli masz wrażliwą skórę lub cerę naczyniową, opukuj punkty delikatnie.
  • Powtarzaj opukiwanie przynajmniej 3 razy w tygodniu.

> KARTA AKUPRESURY DO POBRANIA <

 

ETAP 4. Facefitness – Autoterapia Twarzy

Jeśli czujesz się zestresowana, masz mocno napięte mięśnie twarzy i szyi, polecamy prosty chiński automasaż twarzy. Używamy do niego własnych dłoni, zatem żadne narzędzia nie są potrzebne. Masaż ten najlepiej wykonywać rano, ponieważ jest mocno energetyzujący.

Jeśli masz cerę wrażliwą, naczyniową lub stany zapalne, musisz masować bardzo delikatnie lub wybrać łagodniejszy rodzaj masażu.

  • Oczyść twarz ze wszelkich zanieczyszczeń, możesz dodatkowo przepłukać ją lodowatą wodą.

  • Nałóż olejek na twarz, aby zmniejszyć tarcie podczas masażu. Olejek powinien być tłoczony na zimno i nierafinowany. Jeśli nie masz takiego olejku w domu, zastosuj spożywczą oliwę lub olej kokosowy.

  • Usiądź w wygodnej pozycji tak, aby nie napinać barków ani szyi. Pamiętaj o rozluźnionych ramionach podczas każdego rodzaju automasażu.

  • Wszystkie ruchy masażu wykonujemy bardzo szybko i z dużym dociskiem. Zapewne pojawi się chwilowe zaczerwienienie twarzy, które przechodzi z czasem.

  • Krok pierwszy: ułóż dłoń na czole poziomo, zewnętrzną stroną tak, aby największe kostki dłoni przylegały do czoła. Używając dużej siły i wystających kostek, intensywnie masuj czoło w poprzek, poruszając dłonią z lewej strony czoła do prawej. Nie odrywaj dłoni. Masuj około poł minuty.

  • Złóż dłoń w pięść. Średnimi kostkami dłoni mocno masuj czoło ruchem pionowym, przechodząc ruchem zygzakowatym z lewej strony do prawej. Również masuj pół minuty.

 

Masaż czoła pozwala zniwelować zmarszczki pionowe i poziome czoła, dzięki rozluźnieniu napięć mięśniowych.

  • Masaż okolicy oczu. Delikatnie zamknij dłonie w piąstki, wystaw palce wskazujące, układając ja w kształt haczyków. Płaską część „haczyków” ułóż pomiędzy brwiami, wykonując ruch masujący od środka na zewnątrz. Ruch kończymy na skroniach, po czym odrywamy palce i wracamy do okolicy pomiędzy brwiami. Masujemy w ten sposób okolicę brwi i górnej powieki. Zadbaj o to, aby w okolicach oczu była nałożona odpowiednia ilość olejku, aby palce prześlizgiwały się gładko. Unikniesz w ten sposób podrażnień skóry.
  • Taki sam ruch zastosuj pod oczami, umieszczając palce wskazujące ułożone w „haczyki” płaską stroną, blisko wewnętrznych kącików oczu. Masuj tylko do zewnątrz, kończąc ruch w okolicy skroni. Po każdym ruchu oderwij palce od twarzy i powróć do wewnętrznych kącików oczu.

 

Dzięki ostatnim dwóm elementom ujędrnisz okolice oczu i zapobiegniesz obrzękom.

Ruchy wykonuj bardzo szybko, zawsze od środka na zewnątrz. Powtarzaj 20 razy dla górnej i dla dolnej części oka.

  • Intensywnie pocieraj cały nos, oburącz, złożonymi dłońmi, w górę i dół. Powtarzaj to przez około pół minuty.

  • Masaż okolic uszu – ważny dla upiększenia okolic oczu i jędrnego owalu twarzy. Ułóż dłonie na płasko w okolicach uszu tak, aby palec wskazujący leżał na płasko za uchem, a reszta palców przed uchem, na granicy policzków. Wykonuj przez pół minuty intensywny ruch pocierający w górę i w dół tak, aby rozmasować okolicę za uchem i przed uchem.

  • Masaż policzków i okolicy ust. Ponownie użyj wierzchu dłoni, układając dłoń na płasko w poprzek policzka tak, aby największe kostki dłoni stanowiły element masujący. Wykonuj ruch intensywnie pocierający (w poprzek twarzy), przechodząc od jednego ucha do drugiego. Rób to drobnymi ruchami, ale dynamicznie, utrzymując duży docisk zewnętrznej części dłoni do twarzy. Masuj w ten sposób obydwa policzki i usta, pamiętając jednocześnie, aby usta były zamknięte, ale szczęka rozluźniona i zęby niezaciśnięte. Masuj intensywnie przez minutę.

  • Ten sam ruch i ułożenie dłoni przenieś na szyję. Intensywnie, mocno i szybkimi krótkimi potarciami, masuj boki szyi, używając zewnętrznej strony dłoni i uwypuklonych kostek. Możesz używać dłoni zamiennie, aby wymasować przeciwległe strony szyi. Podobny ruch zastosuj pod brodą, dzięki czemu unikniesz powstawanie podwójnego podbródka.

  • Na koniec możesz lekko oklepać barki, ponieważ ramiona mogły się zmęczyć, a barki napiąć.
  • Masażu twarzy najlepiej nauczyć się pod okiem wykwalifikowanego instruktora, zatem już wkrótce zapraszamy na kolejne spotkania w ramach cyklu Facefitness – Autoterapii Twarzy.