Gorąca para wodna ma dobroczynny wpływ na zdrowie. Kąpiele parowe w łaźni oczyszczają ciało z produktów przemiany materii i toksyn, nawilżają i wygładzają skórę, inhalują drogi oddechowe i podnoszą odporność. Dla kogo odpowiednie są kąpiele w łaźni parowej? Jak korzystać z łaźni, by uzyskać najwięcej korzyści? Jak zwiększyć skuteczność dobroczynnego działania pary na skórę? Zapoznaj się z naszym poradnikiem!

Kąpiele parowe w łaźniach upodobali sobie już starożytni Rzymianie. Źródła historyczne podają, że za czasów panowania cesarza Konstantyna w samym Rzymie było około 850 łaźni. Dlatego sauny parowe często nazywamy dzisiaj łaźniami rzymskimi. Dowiedz się, dlaczego warto skorzystać z seansu w łaźni parowej!

 

CO TO JEST ŁAŹNIA PAROWA?  

Łaźnia parowa to wellnessowe pomieszczenie w całości wyłożone mozaiką ceramiczną. Wyposażone jest w wygodne siedziska, na których można się również położyć oraz prysznice przeznaczone do polewania miejsc siedzących, a także schładzania nóg. Źródłem ciepła jest bezpośrednia para wytwarzana przez generator pary. W łaźniach zażywamy kąpieli parowych w gorącym powietrzu przesyconym parą wodną, która wypełnia powoli całą przestrzeń pomieszczenia.

 

DLA KOGO ŁAŹNIA PAROWA?

Stosunkowo niska (jak na warunki saun) temperatura, najczęściej ustawiana na 40°– 46°C, oraz maksymalna wilgotność (100%) sprawiają, że przebywanie w łaźni parowej to delikatniejsza forma saunowania, odpowiednia zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn. Seanse w łaźniach parowych są szczególnie doceniane przez kobiety z uwagi na nawilżający i odmładzający efekt działania na skórę.

 

JAK ZACHOWAĆ SIĘ W ŁAŹNI PAROWEJ?

Do łaźni parowej wchodzi się nago, ręcznik trzeba powiesić na wieszaku przed pomieszczeniem. Siedzisko i podłogę należy spłukać wodą. Podczas seansu można stać, siedzieć lub się położyć. Po zakończeniu pobytu należy ponownie spłukać miejsce, z którego się korzystało. Czas seansu w łaźni parowej to zwykle 8-20 minut, w zależności od indywidualnych preferencji.

 

JAK CZĘSTO KORZYSTAĆ Z ŁAŹNI PAROWEJ?

Zalecane są 2 dłuższe lub 3 krótsze seanse podczas wizyty w SPA & Wellness. Najlepsze efekty zdrowotne uzyskuje się, korzystając z łaźni 2-3 razy w tygodniu.

 

JAK ZWIĘKSZYĆ DZIAŁANIE ANTY-AGING NA SKÓRĘ?

Ciągły wysoki poziom wilgotności w łaźni sprawia, że skóra zostaje doskonale nawilżona. Aby zwiększyć dobroczynny wpływ pary na skórę, zastosuj dodatkowe kosmetyki. W łaźni parowej są idealne warunki do stosowania: peelingów, masek, olejów do ciała, odżywek do włosów. Pod wpływem ciepła pory skóry szeroko się otwierają, dzięki czemu aplikacja kosmetyków jest głęboka.

 

JAK ZACHOWAĆ SIĘ PO SEANSIE W ŁAŹNI?

Po sesji w łaźni należy najpierw spłukać ciało ciepłą wodą pod prysznicem, potem zimną, zaczynając od nóg, a następnie dokładnie schłodzić ciało w basenie schładzającym oraz uzupełnić płyny ustrojowe. Należy odpocząć przynajmniej tyle czasu, ile spędziło się w saunie.

CO JEST GŁÓWNYM CELEM KĄPIELI PAROWYCH?

Najważniejszy cel kąpieli w łaźni parowej to pobudzenie czynności skóry, związanych przede wszystkim z detoksykacją: usuwaniem produktów przemiany materii i toksyn, które pojawiają się w organizmie na skutek chorób oraz stresującego trybu życia. Powiązanie skóry z narządami wewnętrznymi i układem nerwowym powoduje, że kąpiele parowe mają harmonizujący wpływ również na wszystkie narządy wewnętrzne.

ŁAŹNIA PAROWA – EFEKTY

Kąpiele w łaźni parowej oprócz detoksykacji przynoszą niezliczoną ilość korzyści, a są to:

  • silne przekrwienie skóry i pobudzenie miejscowej przemiany materii
  • regulacja przemiany materii całego organizmu, przyspieszenie spalania węglowodanów i lipidów
  • zdrowa, naturalna odnowa biologiczna organizmu
  • poprawa wyglądu skóry, która jest oczyszczona, nawilżona i gładka
  • polepszenie nastroju za sprawą podniesienia poziomu endorfin
  • głębokie odprężenie, które działa antystresowo
  • poprawa krążenia krwi przez rozszerzenie naczyń krwionośnych (krew szybciej krąży i lepiej transportuje składniki odżywcze)
  • podniesienie odporności
  • głęboka inhalacja układu oddechowego
  • zmniejszenie bólu ciała i obrzęków
  • regeneracja mięśni
  • podniesienie witalności

CZY TO NORMALNE, ŻE POCĘ SIĘ W ŁAŹNI?

Duża wilgotność powietrza w łaźni parowej utrudnia pocenie się i odparowanie potu. Jest to skuteczny sposób ochrony organizmu przed szkodliwym przegrzaniem ciała w temperaturach przewyższających jego naturalną temperaturę. Należy jednak pamiętać, że oddziaływanie ciepłego powietrza na ciało w temperaturze ok. 50°C może wywołać naturalną reakcję organizmu jak pocenie się.

 

KIEDY NIE KORZYSTAĆ Z ŁAŹNI PAROWEJ?

Kąpiele parowe przynoszą fantastyczne rezultaty, są jednak sytuacje, w których nie są zalecane takie jak: trwające infekcje, antybiotykoterapia, nadciśnienie, kłopoty z krążeniem krwi, cukrzyca, nowotwory, grzybice skóry, choroby nerek, wątroby, płuc, ostrych stany astmatyczne i reumatyczne, padaczka, nosicielstwo chorób zakaźnych. Należy brać pod uwagę indywidualne przeciwwskazania, a w razie wątpliwości zasięgnąć porady lekarza.

JESTEM W CIĄŻY? CZY MOGĘ KORZYSTAĆ Z ŁAŹNI?

Kobiety w ciąży powinny unikać nadmiernego przegrzania, chyba że są od dawna przyzwyczajone do takich zmian temperatur. To samo zalecenie dotyczy pań w trakcie menstruacji. Przyszłe mamy prosimy jednak za każdym razem o skonsultowanie decyzji o saunowaniu z lekarzem prowadzącym ciążę.