Saunowanie zapewnia głębokie odprężenie, niweluje stres i zmęczenie Wspomaga oczyszczanie organizmu i poprawia kondycję skóry. Hartuje i zwiększa wydolność. Zapewnia zastrzyk energii życiowej… – pod warunkiem, że wiemy, jak korzystać z saun, by uzyskać maksimum korzyści zdrowotnych i relaksacyjnych. Zapoznaj się z zasadami poprawnego saunowania w Studio Sante Uzdrowisku Miejskim. Dbamy o kulturę saunowania dla Twojego zdrowia, komfortu i bezpieczeństwa!

Zasady korzystania z saun

  1. Z saun korzystaj bez pośpiechu 2-3 godziny, przynajmniej 1 raz w tygodniu.
  2. Przed sanowaniem (ok. 2 godz.) nie jedz obfitego posiłku, nie forsuj się. Saunowanie to czas relaksu i wypoczynku. Po saunowaniu nie planuj aktywności.
  3. Przed skorzystaniem z sauny, upewnij się o braku przeciwwskazań medycznych.
  4. Przebierz się w szatni Studio Sante. Zdejmij biżuterię, inne ozdoby i zegarek. Panie prosimy o demakijaż.
  5. Przed wejściem do strefy basenów i saun dokładnie umyj całe ciało pod prysznicem wodą i mydłem, a następnie wytrzyj je do sucha. Prysznic jest obowiązkowy, nawet jeśli kąpałeś się w domu przed wyjściem.
  6. W ciągach komunikacyjnych możesz poruszać się w kostiumie, ręczniku, pareo lub szlafroku. Strefa saun jest strefą bezteksylną.
  7. Wykonaj 3-4 cykle składające się z 3 faz:
    • nagrzewanie ciała (sauny: fińska, biosauna, sauna japońska Ganbanyoku, łaźnia parowa)
    • schładzanie ciała (prysznice, wężyki Kneippa, baseny schładzające: wewnętrzny i zewnętrzny, Prysznic wrażeń, misa lodowa)
    • odpoczynek (złota wypoczywalnia Goldarium, grota solna, Słoneczna łąka, lampy kolagenowe).
  8. W strefie saun korzystaj z ręcznika lub pareo do wycierania i okrywania ciała oraz podkładania pod ciało w saunie fińskiej i w Ganbanyoku.
  9. Możesz chodzić w klapkach lub boso. Przed wejściem do sauny zdejmij klapki i zostaw w takim miejscu, by nie blokowały wejścia.
  10. Strefa saun to miejsce relaksu i strefa ciszy. Prosimy nie prowadzić głośnych rozmów.
  11. Podczas saunowania zależy uzupełniać płyny – woda w Studio Sante jest dostępna bezpłatnie i bez ograniczeń.

 

OPTYMALNA KOLEJNOŚĆ SAUNOWANIA

I. SAUNA FIŃSKA – NAGRZEWANIE

• Przed wejściem do sauny fińskiej wytrzyj ciało do sucha.
• Wejdź do sauny fińskiej w ręczniku, następnie zalecamy odwinąć się z niego, by całe ciało było wystawione na działanie wysokiej temperatury i wilgoci.
• Do sauny fińskiej nie wchodzimy w kostiumie kąpielowym, ponieważ grozi to poparzeniem.
• Ze względów higienicznych podłóż ręcznik pod każdą część ciała, będącą w kontakcie z drewnem, z wyjątkiem podłogi sauny.
• W pierwszym cyklu wybierz najniższą ławkę (temp. ok. 80°C), stopniowo przemieszczaj się do góry, aby uniknąć szoku termicznego. Na zakończenie usiądź lub połóż się na najwyższej ławce (temp. ok. 100°C).
• Kontroluj czas, aby nie przebywać w saunie dłużej niż 15 minut.
• Jeśli leżałeś, przed wyjściem z sauny powoli usiądź, odczekaj 1-2 minuty i dopiero powoli wstań.
• Zachęcamy do korzystania z rytuałów saunowych w saunie fińskiej. Podczas seansu wykwalifikowany saunomistrz umiejętnie polewa kamienie wodą z dodatkiem naturalnych olejków eterycznych, a ciepłe powietrze rozprowadza za pomocą ręczników, wachlarzy lub innych akcesoriów. Rewitalizującej ceremonii towarzyszy odpowiednio dobrana muzyka. Prosimy o nie wchodzenie do sauny po rozpoczęciu afgusu. W przypadku odczucia dyskomfortu saunę można opuścić podczas trwającego rytuału. Celem zapewnienia najwyższej jakości usługi pozostałym uczestnikom prosimy, by nie wracać na ten sam seans.

 

II. STREFA SCHŁADZANIA

• Po seansie w saunie fińskiej spłucz ciało pod prysznicem najpierw letnią, potem chłodną wodą.
• Schładzanie zacznij od stóp, stopniowo przesuwając się w górę ciała, na końcu schładzaj kark i ewentualnie głowę. Nie polewaj zimną wodą rozgrzanej głowy.
• Zanurz się w wewnętrznym lub zewnętrznym basenie schładzającym lub skorzystaj z Prysznica wrażeń, aby ponownie i dokładnie schłodzić ciało.

 

III. GROTA SOLNA – ODPOCZYNEK

• W grocie solnej odpoczywaj wygodnie na leżaku w pozycji siedzącej lub półleżącej.
• Odpoczywaj przynajmniej tyle czasu, ile trwało saunowanie.

 

IV. ŁAŹNIA PAROWA – NAGRZEWANIE

• Do łaźni parowej wejdź nago, ręcznik powieś na wieszaku przed wejściem.
• Spłucz siedzisko i podłogę wodą z wężyków.
• Usiądź lub połóż się na kafelkach siedziska.
• Przed wyjściem ponownie spłucz siedzisko i podłogę w miejscu, z którego korzystałeś.
• Maksymalny czas seansu w łaźni parowej to 20 minut.

 

V. STREFA SCHŁADZANIA

• Po seansie w saunie fińskiej spłucz ciało pod prysznicem najpierw letnią, potem chłodną wodą.
• Schładzanie zacznij od stóp, stopniowo przesuwając się w górę ciała, na końcu schładzaj kark i ewentualnie głowę. Nie polewaj zimną wodą rozgrzanej głowy.
• Zanurz się w wewnętrznym lub zewnętrznym basenie schładzającym lub skorzystaj z Prysznica wrażeń, aby ponownie i dokładnie schłodzić ciało.

 

VI. ZŁOTA WYPOCZYWALNIA GOLDARIUM – ODPOCZYNEK

• W Goldarium skorzystaj z wygodnego leżaka.
• Odpoczywaj przynajmniej tyle czasu, ile trwało nagrzewanie.

 

VII. BIOSAUNA Z AROMATERAPIĄ – NAGRZEWANIE

• Przed wejściem do biosauny wytrzyj ciało do sucha.
• Wejdź do biosauny w ręczniku, następnie zalecamy odwinąć się z niego, by całe ciało było wystawione na działanie wysokiej temperatury i wilgoci.
• Do biosauny nie wchodzimy w kostiumie kąpielowym, ponieważ grozi to poparzeniem.
• Podłóż ręcznik pod każdą część ciała, będącą w kontakcie z drewnem (z wyjątkiem podłogi).
• W pierwszym cyklu wybierz najniższą ławkę; zakończ, siadając lub kładąc się na najwyższej.
• Kontroluj czas, aby nie przebywać w saunie dłużej niż 15 20 minut
• Jeśli leżałeś, usiądź na chwilę przed wyjściem z sauny.

 

VIII. STREFA SCHŁADZANIA

• Po seansie w biosaunie ochłódź ciało pod prysznicem najpierw letnią, potem chłodną wodą.
• Schładzanie zacznij od stóp, stopniowo przesuwając się w górę ciała, na końcu schładzaj kark i ewentualnie głowę. Nie polewaj zimną wodą rozgrzanej głowy.
• Zanurz się w wewnętrznym lub zewnętrznym basenie schładzającym lub skorzystaj z Prysznica wrażeń, aby ponownie i dokładnie schłodzić ciało.

 

IX. SŁONECZNA ŁĄKA – ODPOCZYNEK

• Sesja na Słonecznej łące trwa 20 minut – to optymalny czas, by organizm wyprodukował dzienną dawkę witaminy D3.
• Standardową 20-minutową sesję możesz rozbić na dwie 10-minutowe.
• Ze Słonecznej łąki możesz skorzystać kilka razy podczas odpoczynku po seansie w saunie.
• Aby utrzymać pozytywne efekty oddziaływania lamp na skórę, nie polecamy po opalaniu kąpieli w basenie.

 

X. JAPOŃSKA SAUNA SKALNA GANBANYOKU – NAGRZEWANIE

• Przed wejściem wytrzyj ciało do sucha.
• Połóż się na ręczniku rozłożonym bezpośrednio na bloku kamiennym, głowę ułóż na podgłówku.
• Po sesji nie bierz prysznica, natomiast delikatnie osusz ciało ręcznikiem – dzięki temu skorzystasz z przeciwstarzeniowego działania potu perłowego i sebum, tworzących naturalny płaszcz hydrolipidowy.
• Optymalny czas saunowania to 45 min.

 

XI. Lampy kolagenowe – odpoczynek

• Zalecany czas ekspozycji to ok. 15-20 minut.
• Z terapii mogą korzystać kobiety i mężczyźni w każdym wieku.

Podczas saunowania uzupełniaj płyny – pij wodę strukturyzowaną, która jest dostępna na terenie uzdrowiska bezpłatnie i bez ograniczeń.

 

KULTURA SAUNOWANIA

• Strefa saun to miejsce relaksu i strefa ciszy. Nie przeszkadzaj innym rozmową.
• Podczas seansów saunowych saunowmistrz wprowadza inną konwencję zachowania – ceremonie te odbywają się przy dynamicznej muzyce.
• Nie zajmuj leżaków ani miejsc w saunie poprzez zostawianie rozłożonych ręczników, jeśli opuszczasz to miejsce na dłużej niż chwilę.
• Poza pomieszczeniami saun oraz basenami i prysznicami okryj intymne części ciała ręcznikiem. Wyjątkiem są imprezy cykliczne, takie jak: Nocne Saunowanie, Ladies Night, podczas których na terenie całego obiektu obowiązuje strefa beztekstylna (z wyjątkiem ciągów komunikacyjnych).
• Na terenie saun i basenów nie korzystaj ze szklanych i porcelanowych naczyń.
• Nie filmuj, nie fotografuj, nie używaj telefonów komórkowych.
• Nie zachowuj się w sposób mogący wywołać u innych saunowiczów dyskomfort.
• Przestrzegaj zaleceń wynikających z regulaminu obiektu, ikon i piktogramów, tabliczek informacyjnych oraz stosuj się do poleceń personelu.